miércoles, 9 de marzo de 2011

Veim tots el mateix?

Fa unes setmanes, vaig tenir una conversa, on discutiem si realment totes les persones veim els colors de la amteixa manera, es a dir, quina cosa m'assegura que el que jo veig de color vermell, tu el veus del mateix color? Per estrany que sembli, es fàcil d'explicar, suposem una coloració estàndar, el groc, vermell, blau, etc, i dues persones, una persona veu la gespa de color verd, i la anomena de color verd, però l'altre persona la veu de color vermell, però com en la societat li han ensenyat que el nom de aquell color es verd, anomena al vermell com a color verd, ja tneim dues persones que veuen un distint color i l'anomenen de la mateixa manera.
És una cosa que sempre m'ha parescut curiosa m'ha fet imaginar-me m'ons psicodèlics on per exemple en una platja l'arena fos negre i l'aigua vermella, o un camp de futbol o la gespa fos blava i el cel groc, i fins i tot un món on les persones són de color blau, al més pur estil "pitufo".
Un dels meus móns psicodèlics
Ara que estic més entrat en raó, m'ha donat per investigar una mica, i cercant per la red, he trobat informació sobre això, i realment tots veim el mateixos colors, això sí algunes persones som més o menys aptes per a distingir les distintes tonalitats dels colors.Generalment les dones tendeixen a ser més aptes per aquesta qualitat, segur que més d'un ha dit que veu dues coses del mateix color i alguna companya, mare, al·lota ha matisat la tonalitat. Es clar que sempre hiha escepcions, bastant comunment, ja que aquesta llei s'ha regit en funció d'una simple estadística que diu que les dones distingeixen més colord que el 70% dels ulls dels homes.
En el meu cas, puc dir que sóc un dels 30% restants, potser el fet de que hagi cursat classes de pintura durant més de 10 anys m'ha ajudat a desenvolupar més aquesta capacitat.
En la il·lustració de la dreta es pot observar(encara que de manera exagerada) els colors que distingim generalment els homes i les dones.
Personalment crec que els homes tendim a generalitzar els colors més que res.
I vosaltres, quants de colors distingiu?

2 comentarios:

  1. Jo distingeix els colors la longitud d'ona dels quals la meva retina pot captar i processar al cervell, dins del rang d'ones permès com a "visible"...i el que me deixa veure sa meva miope vista, és clar ;)

    ResponderEliminar
  2. hi havia una aplicació per internet d'ordenar colors d'una mateixa gama, era molt curiosa, si la trob la penjaré

    ResponderEliminar